הסיכונים בהפריה חוץ גופית

הסיכונים בהפריה חוץ גופית – כמו בכל הריון, בין אם ההיקלטות היתה טבעית או על ידי טיפולי הפריה, ישנם את הסיכונים הרגילים הכרוכים בו ובלידה. כל אישה הנושאת עובר ברחמה חשופה לסיכויים של הפלה, לידה מוקדמת, סיבוכים ומחלות בזמן ההריון או הלידה וכמובן סיבוכים בזמן הלידה.

נשים הנקלטות להריון על ידי הפריה חוץ גופית כחלק מטיפולי פוריות שייכות לקבוצת סיכון וחשופות ליותר סיבוכים עקב הדרך בה נקלטו להריון.

מהם הסיבוכים והחסרונות של היקלטות להריון מהפריה חוץ גופית?

  1. הפריה חוץ גופית מעלה את הסיכוי להריון מרובה עוברים. הסיבה לכך היא שעל מנת להגדיל את סיכויי ההצלחה של ההפריה בחלק מהפעמים מחזירים מספר עוברים לרחם האישה ולוקחים בחשבון שלא כולם ישרדו ולא כל אחד מהם ישתרש וייווצר הריון. עם זאת, החזרת מספר עוברים מגדילה את הסיכוי שכן יותר מעובר אחד ישתרש וכך האישה תישא ברחמה יותר מעובר אחד. הריון מרובה עוברים נחשב הריון בסיכון עם סיכוי גבוה יותר ללידה מוקדמת או לידה בניתוח קיסרי מאשר הריון רגיל.
  2. גירוי יתר של השחלות- כשלב ראשון בטיפולי הפוריות יש צורך בגירוי השחלות על מנת שתייצרנה מספר רב יותר של ביציות מהמצב הרגיל. במצב כזה, כל זקיק שנוצר מפריש את הורמון האסטרוגן לגופה של האישה, מצב שיכול לגרום לריבוי נוזל בחלל הבטן עקב כך שהנימים הופכים לחדירים יותר וכמו כן עלולים להיווצר סיבוכים נוספים. מצב זה הוא מצב שיכול לקרות עקב גירוי השחלות ונפוץ יותר אצל נשים שיש להן שחלות פובליציסטיות. מצב זה עלול לגרום למצב נדיר של סיבוכים ולכן כאשר הוא נוצר יש להפסיק את מתן ההורמונים לגמרי או לתת טיפול עם רמה נמוכה יחסית של הורמונים לאותה אישה.
  3. הריון מחוץ לרחם.בכל הריון ישנו סיכוי יחסית נדיר להריון אקטופי- הריון בו הביצית משתרשת בדרך כלל בחצוצרה או בשחלה ומתפתח הריון לא תקין שנקרא הריון חוץ רחמי. במקרים כאלה ההריון לרוב נגמר בהפלה או שיש צורך להוציא את ההריון ובחלק מהמקרים אף את החצוצרה על מנת שלא יגרם נזק לאישה. בהריונות שנוצרים בעקבות הפרית מבחנה הסיכוי להריון מחוץ לרחם גדול יותר באופן משמעותי מאשר בהריונות רגילים.
  4. בחלק גדול מההריונות שנוצרו מהפריית מבחנה ישנו סיכוי גדול יותר ללידה מוקדמת טרם הזמן בייחוד כאשר מדובר בהריון מרובה עוברים וכמו כן לידת תינוק במשקל נמוך מהרגיל. הריון זה מחייב מעקב צמוד אחר התפתחות ההריון וכן התפתחות העובר לפני הלידה והתינוק לאחר הלידה.
  5. נשים אשר נקלטו להריון דרך הפריה חוץ גופית נמצאות בקבוצת סיכון ללידה של תינוקות עם מומים מולדים.

כאשר האישה נקלטת להריון לאחר הפריה חוץ גופית ההריון הוא הריון רגיל לכל דבר אך מחייב מעקב צמוד אחר מצב האישה ומצב ההריון וכן התפתחות העובר במהלכו עקב הסיכונים הכרוכים בהריון שכזה. כמו כן כאשר מדובר באישה בעלת עבר של הפלות חוזרות, לידות מוקדמות או הריונות מרובי עוברים יש צורך במעקב צמוד במרפאה להריון בסיכון ואף בחלק מהמקרים שמירת הריון. אישה העוברת טיפולי פוריות נוטלת כמות גדולה יותר של הורמונים בתוספת לשינויי ההורמונים והעלייה הטבעית של הורמוני המין הנשיים בגופה במהלך ההריון ולכן ישנו סיכוי וסיכון גדול יותר לסיבוכים במהלך ההריון דבר המעקב מעקב צמוד.

רוב ההריונות שנוצרו בעקבות הפריה חוץ גופית מסתיימים בלידה רגילה ובזמן ללא סיבוכים נדירים ונשים שילדו תינוקות בריאים לאחר הריון תקין. עם זאת יש לקחת בחשבון את כל הסיבוכים האפשריים ואת חסרונות הטיפול לפני תחילת טיפולי הפוריות.