העובר ושלבי התפתחותו

העובר ושלבי התפתחותו – העובר הוא התוצאה מהפריה של ביצית וזרע והוא מוגדר כייצור חי המתקיים ברחם ונקרא עובר עד רגע יציאתו מהרחם- הרגע הלידה, אז הוא נקרא תינוק.

לאחר ההפריה של הביצית והזרע נוצר עובר והוא משתרש בדופן הרחם ונוצר הריון. כמו כן ניתן לייצר עוברים על ידי תהליך של הפריה חוץ גופית בו מפרים את הביצית עם הזרע בתנאי מעבדה ומחזירים את העובר המופרה לרחם האישה לצורך הריון.

שלבי התפתחות העובר מתחלקים לשני שלבים עיקריים והם- שלב העובר, שהוא השלב מרגע ההפריה ועד סוף השבוע השמיני להריון. לאחר מכן יקרא אותו עובר שליל- מסוף השבוע השמיני להריון ועד סוף ההריון. עם זאת רוב הנשים והרופאים ממשיכים לקרוא לעובר עובר עד הלידה עצמה.

העובר מתפתח בהדרגה בהתאם לשבוע ההריון שבו נמצאת האישה וקצב ההתפתחות והגדילה שלו נעשה בשמירה על יחס נכון ושווה בין האיברים, קצב שמנוהל על ידי חומר הנקרא מורפוגן, שהוא חומר שמופרד ממספר תאים במרכזו של העובר והאחראי העיקרי על התפתחותו התקינה.

העובר ושלבי התפתחותו

שלב ההפריה:

בשלב זה תא הביצית נפגש עם תא הזרע והם מתאחדים לתא אחד שנקרא זיגוטה ומתרחשת ההפריה עצמה.

שלב המורולה:

הביצית המופרית מתחלקת למספר תאים מרוכזים שמזכירים בצורתם עץ תות (ומכאן שם השלב- משמעות המילה מורולה הוא פרי עץ התות). אותם תאים מרוכזים עושים את דרכם באופן מרוכז מהחצוצרה לדופן הרחם.

שלב הבלסטוציסט:

בשלב זה ישנן שתי שכבות של תאים זהים שנוצרו מהתחלקות הזיגוטה. לאחר מספר פעמים של חלוקה נוצרת הבלסטולה- 16 תאים בתוך כדור נוזל. כחמישה ימים עד שבוע לאחר ההפריה אותה בלסטולה מגיעה לרחם ומשתרשת על אחת מהדפנות שלנו. השתרשות תתקיים רק במידה ונוצר קשר בין הבלסטולה לבין רירית הרחם המאפשרת את היקלטות ההריון. שלב זה מתרחש בשבוע השני של ההריון ובתהליך התחלקות התאים נוצרת השיליה, שק מי השפיר ובסוף השלב הזה העובר יראה כמו ראשן קטן בעל ראש וזנב.

שלב הגסטרולציה:

בשלב זה התאים מתחלקים –שלב שנמשך מהשבוע השלישי ועד השבוע השישי להריון ולעובר יש כבר ראש וצווארץ כמו כן מתחילות להיווצר מערכות הראייה והשמיעה, לעובר התפתח לב שפועם (לעיתים כבר בשבוע זה או בשבוע מאוחר יותר) ולמרות שמדובר בעובר בגודל של אורז- כבר יש לו רגליים וידיים.

בסוף השלב העוברי לעובר נוצר כבר שלד ובלוטות המין שלו מתפתחות וכבר נקבע מינו, אף על פי שמוקדם מדי לראות בוודאות אם מדובר בזכר או נקבה.

בסוף השבוע השמיני של ההריון העובר כבר לא נחשב עובר אלא שליל והתפתחותו היא לפי שבועות ההריון.

בין שבוע 8-11- מוחו של העובר מתפתח, ליבו מזרים שם ויש לו כבר פנים אנושיות עם אף, פה, סנטר , אוזניים והכנה לעיניים. איברי המין כפות הרגליים והידיים התפתחו גם הם.

בשבוע 12 מערכת השרירים של העובר מתחילה לפעול כך שהוא מניע את גפיו ופותח וסוגר את כפות ידיו. כמו כן יש לו כבר עמוד שדרה צלעות וציפורניים.

בשבוע 16 כבר ניתן לבצע בדיקת אולטרא סאונד ולקבוע בודאות את מין התינוק. העובר פעיל עד מאוד אך עיניו עוד עצומות.

בשבוע 23 העובר כבר מבחין בקולות ורעשים חיצוניים, תנועותיו מורגשות ומשקלו מוכפל. כמו כן הריאות שלו מתחילות להתפתח.

בשבוע 32 העובר כבר נראה כמו תינוק מוכן. עיניו פקוחות, הוא תופס כמעט את כל חלל הרחם דבר המגביל את התנועה שלו.

שבוע 36 הינו תחילת החודש התשיעי והאחרון של ההריון, בשבוע זה העובר כבר בשל ללידה וראשו כבר מבוסס מטה באגן האישה מוכן לתהליך הלידה.