מתי יש צורך להגיש תביעה של רשלנות רפואית?

למרות שתחום הפריון ובכללו – טיפולי פוריות, נחשב למאוד מתקדם, לא תמיד סופם של טיפולים בתינוק בריא או במשפחה גדולה ומאושרת. לעיתים החלומות על תינוק חדש נקטעים באיבם בשל המפגש עם רשלנות רפואית.
הרצון להביא ילדים לעולם הוא מכנה משותף לאחוז גדול מכלל האנשים. עם זאת ישנם כאלו אשר לא יוכלו לעשות זאת בדרך הטבעית ויאלצו להיעזר בטיפולי פוריות. למרות שרובנו נוטים לחשוב כי טיפולי פוריות נעשים על ידי מומחים ולכן חפים מטעויות, בפועל אין כך הדבר וגם בתחום זה קיימים מקרים של רשלנות. איך ניתן לזהות רשלנות רפואית במקרים של טיפולי פוריות ומתי עולה הצורך להגיש תביעה בשל טיפול רשלני? כל הפרטים במאמר הבא.

מהם המקרים הנפוצים של רשלנות רפואית בטיפולי פוריות?

טיפולי פוריות הם כלי חדש יחסית המאפשר לזוגות אשר מתקשים להביא ילדים לעולם בכוחות עצמם להגשים את חלומם ולהפוך להורים. ולמרות זאת לא מדובר בתהליך אשר חף מסיכונים כליל, ומקרי רשלנות רפואית יכולים להתקיים בכל אחד משלבי התהליך. בין המקרים הנפוצים של רשלנות בטיפולי פוריות ניתן למצוא מתן תרופות במינונים לא נכונים, תופעות לוואי הנלוות לתרופות לא נכונות, פגיעה ברחם או בחצוצרות, סיבוכים בהריון כתוצאה מטיפולים אלו, מסירת מידע מוטעה למטופלים או אי מסירת מידע רלוונטי כלל וכיוצא בכך.

רשלנות רפואית בטיפולי IVF

ישנם כמה סוגים של טיפולי פוריות ביניהם ניתן גם למצוא את IVF. טיפול זה מוכר גם בשמותיו הנוספים – הפרייה מלאכותית, הפרייה חוץ גופית א הפריית מבחנה. כאמור מדובר באחד הטיפולים השכיחים ביותר בתחום הפריון, כאשר בעת התהליך, הצוות הרפואי יוצר הפרייה בתנאי מעבדה מהזרע של הגבר והביצית שנשאבה מגופה של האישה ולאחר מכן, מחדיר את העובר אל הרחם תוך שמספק לאישה טיפול הורמונלי מתאים. כחלק מן התהליך על הרופא המטפל להציג לאישה את כל המידע הרלוונטי, לרבות את הסיכונים הכרוכים בהפריה, על מנת שתבצע החלטה מודעת ומושכלת ותהיה ערה להשלכות אשר עלולות להתלוות אל הטיפול. במידה והמטופלת לא נתנה את הסכמתה מדעת, או שלא נבדקה היסטוריה רפואית לפני תחילת הטיפולים וכן במידה וישנו קשר בין הטיפול שנתקבל לבין כישלונו בפועל, אזי שמדובר ברשלנות עליה יש לתת את הדין.

הגשת תביעה על רשלנות רפואית בטיפולי פוריות

בכל מקרה בו קיים חשש לקיומה של רשלנות רפואית בעת ביצוע טיפולי פוריות מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי אשר זהו תחום התמחותו על מנת לבדוק באם קיימת עילה לתביעה וכדי למצות את מלוא הזכויות שלכם. כדי להגיש תביעה בגין רשלנות יש להוכיח כי קיים קשר נסיבתי בין הטיפול שבוצע לבין הנזק שנגרם למטופלת, בין אם מדובר בנזק שהסתכם בסיכון בריאותי ובין אם בכישלונו של טיפול הפוריות. כדי להוכיח כי התקיימה רשלנות, יש להציג את התיק הרפואי ולקבל חוות דעת מרופא מומחה באותו תחום שיכריע האם הטיפול שניתן אכן היה סביר או שעל הצוות הרפואי היה לנהוג אחרת באותן הנסיבות. במידה וקיימת עילה לתביעה, היא תידון בערכאה המשפטית המוסמכת לקבלת מלוא הפיצוי.