הפריה חוץ גופית

הפריה חוץ גופית הנקראת גם הפריית מבחנה הינה חלק מתהליך של טיפולי פוריות בו נעשית ההפריה מחוץ לרחם האישה עם ביצית שלה או תרומת ביצית ולאר הפריית הביצית עם הזרע מוחזרים העוברים המופרים לרחם האישה או לרחם של אם פונדקאית.

כאשר ישנן בעיות פוריות בדרגה כזו או אחרת אצל שני בני הזוג או אחד מהם אחת מדרכי הטיפול וקליטה להריון הינה הפריה חוץ גופית. כמו כן, כאשר שני בני הזוג או אחד מהם נשא של מחלה גנטית או תסמונת או חולה בה ואין רוצים להעביר אותה לעוברים יש צורך בהפריה חוץ גופית על מנת שיהיה ניתן להחזיר לרחם את העוברים שלא נושאים את אותה מחלה או תסמונת.

תהליך ההפריה החוץ גופית:

הפריית הביצית ותא הזרע נעשית בתנאי מעבדה בתנאים סטריליים ביותר תוך הקפדה על טמפרטורה ותנאים מתאימים ומעקב צמוד לאחר ההפריה על מנת לבדוק את התפתחות העובר. ביממה אחת מוציאים את העובר פעם אחת מהאינקובאטור על מנת לבחון את האיכות שלו ואת קצב ההתפתחות שלנו, אמנם הוצאה זו עלולה לפגוע בתנאי הגידול של אותו עובר אך הינה הכרחית לצורך המעקב.

בטכניקות החדשות שפותחו עם השנים ועם התקדמות הטכנולוגיה הרפואית ניתן לעקוב בצורה מדויקת אחר התפתחות העובר ללא הוצאתו מהאינקובאטור או לפגוע בתנאי הגדילה שלו.

 

  1. בשלב ראשון יש לגרום לגירוי השחלות וזאת על מנת לייצר כמות ביציות גדולה מהרגיל. גירוי השחלות נעשה על ידי נטילת תרופות הורמונאליות לזמן של בין עשרה ימים לשבועיים. במהלך הזמן הזה תעבור האישה בדיקת אולטרא סאונד על מנת לעקוב אחר מספר הביציות המיוצרות ולוודא מתי ניתן להתחיל את התהליך.
  2. בשלב השני הרופא ידאג לדכא את הביוץ הספונטאני של האישה ויגרום לביוץ מתוזמן באופן יזום וזאת על ידי שיהיה ניתן להיקלט להריון בדיוק כאשר מתחילים את התהליך ולהחזיר את העוברים במצב האופטימאלי.
  3. בשלב השלישי תעבור האישה שאיבה של הביציות מגופה ולאחר מכן הן תעבורנה להפריה בתנאי מעבדה לצורך גידול עוברים ובחירת העוברים עם סיכויי  ההצלחה והנתונים הטובים ביותר לצורך החזרתם לרחם האישה.
  4. החזרת העוברים- ניתן להחזיר מספר עוברים לרחם האישה על מנת להגדיל את הסיכוי להיקלט להריון וכן ניתן להקפיא את שאר העוברים לצורך שימוש עתידי. יש לקחת בחשבון שהחזרת מספר עוברים מגדילה את הסיכוי להריון מרובה עוברים. החזרת העוברים נעשית בתהליך של החדרת קטטר דרך צוואר הרחם לרחם האישה תחת מעקב של אולטרא סאונד.
  5. לאחר החזרת העוברים לרחם תקבל האישה תרופות הורמונאליות לתמיכה בתהליך והגדלת הסיכוי להיקלט להריון. לאחר כשבועיים היא תעבור בדיקת דם לצורך בדיקה ודאית אם אכן נקלטה להריון.

כיום עומדים שיעורי ההצלחה של היקלטות להריון ולידה תקינה לאחר הפריית מבחנה על כ20-30% לכל מחזור של הפריה. ישנם מספר גורמים המשפיעים על היקלטות ההריון ולידה תקינה והם:

  • גיל האישה
  • מצבה הבריאותי של האישה
  • איכות הביציות
  • איכות הזרע
  • תנאי המעבדה בהם נעשית ההפריה
  • תקינות ובריאות הרחם של האישה ויכולתה להחזיק הריון.

הפריה חוץ גופית הינה הטיפול המתקדם ביותר שהרפואה כיום יכולה להציע לנשים וגברים אשר סובלים מבעיות פריון כאלה ואחרות ואינם יכולים להיכנס להריון באופן טבעי. כמו כן, ם התקדמות הטכנולוגיה והתפתחות השיטות החדשות הטיול יעיל יותר וסיכויי הקליטה להריון ולידה לאחר טיפולי הפריה רק הולכים ועולים.