מה אסור ומה מותר בטיפולי פריון

נשים המעוניינות להיכנס להריון או נשים הנמצאות בהריון עוקבות באופן קבוע אחר ההנחיות של מה מותר ומה אסור בזמן ההריון או בזמן הניסיונות להיכנס להריון על מנת להגדיל את הסיכוי להיקלט. בדומה לכך, גם נשים בנמצאות במצב של טיפולי פוריות מעוניינות לדעת מה מותר ומה אסור בזמן הטיפולים על מנת להגדיל את הסיכויים להיקלט להריון.

צריכת אלכוהול במהלך טיפולי פוריות:

מחקרים רבים מראים שצריכת אלכוהול לא מומלצת כלל בתקופה לפני שמנסים להיכנס להריון והזמן ההריון. עם זאת ישנם רופאים הטוענים שניתן לצרוך מעט אלכוהול במידה ומדובר באישה בריאה והריון תקין.

בטיפולי פוריות ובניסיונות להיקלט המסקנות העיקריות הן להימנע בעיקר משתיית יין לבן אצל נשים שכן יותר מכוס אחת בשבוע יכולה להוריד באופן משמעותי את הסיכויים להרות. כשמדובר בגבר מומלץ להימנע משתיית בירה.

אין נתונים חד משמעיים המסבירים מדוע דווקא יין לבן ובירה הם אלה המורידים את הסיכויים להרות אך בדיקות ומחקרים שנערכו אצל נשים אשר צרכו מספר כוסות של יין לבן או שבן זוגם שתה בירה באופן קבוע בתקופה של טיפולי הפוריות הראו שהאחוזים יורדים בכמעט 30% באפשרות להרות וללדת תינוק.

מכיוון שלא ניתן לדעת בדיוק איזו כמות של אלכוהול יכולה להשפיע לרעה על תהליך ההיקלטות להריון מומלץ לנשים בתהליכי הפריה חוץ גופית בזמן הניסיונות להיקלט להריון להימנע לחלוטין מצריכת אלכוהול וכן גם שבן זוגם ימנע לגמרי מצריכת אלכוהול (בעיקר בירה) בזמן הניסיונות מכיוון שהצריכה המשותפת שלהם מורידה את הסיכוי להרות דרך טיפולי הפריה ביותר מ20%

הרגלי עישון במהלך טיפולי פוריות:

כמו ההמלצה על הימנעות מצריכת אלכוהול במהלך טיפולי פוריות וניסיונות היקלטות להריון גם בנושא זה ממליצים הרופאים להימנע לגמרי מעישון בזמן הטיפולים וגם בזמן ההריון עצמו.

עישון אצל האישה במנסה להרות יכול להוריד את הסיכויים להצלחת טיפולי ההפריה החוץ גופית ביותר משליש בכל מחזור טיפולים. כמו כן גברים המעשנים פוגעים באיכות הזרע שלהם מה שגם כן משפיע על סיכויי ההצלחה להרות גם בהריון טבעי וגם בהריון בטיפולי הפריה ולכן ההמלצה הגורפת היא להימנע מעישון בתקופה זו.

מחקרים רבים חקרו את תופעת עישון הנרגילה במקביל לעישון סיגריות רגיל על מנת לבדוק את ההשפעה על טיפולי הפוריות אך לא התקבלה מסקנה חד משמעית בנושא זה והבדיקות לא הראו ירידה משמעותית גורפת על הסיכויים להיכנס להריון אצל נשים אשר עישנו נרגילה באופן קבוע בתקופה זו.

איסורים כללים והמלצות כלליות בזמן טיפולי פוריות:

כמו בכל הריון גם אם הינו טבעי או דרך טיפולי הפריה חוץ גופית מומלץ לנשים הנמצאות בשלב הניסיונות להקפיד על תזונה נכונה, שינה מספיקה, שתיית מים בכמות מספקת ושמירה על אורח חיים בריא הכולל גם התעמלות באופן קבוע. שמירה על אורח חיים בריא, הימנעות משתיית אלכוהול וצריכת סמים תרופות ועישון ואכילה מאוזנת ובריאה מגדילים באופן משמעותי את הסיכויים להיקלטות להריון. כמובן שאלו נתונים שהאישה יכולה להשפיע עליהם אך יש לקחת בחשבון את מצבה הבריאותי, את גילה, את מצב הרחם וכמו כן את הסיבה לאי פריון.

נכון להיום נתוני ההצלחה של טיפולי הפריה חוץ גופית בישראל עומדים על כרבע מכל מחזור טיפול, כאשר לא על כל הנתונים ישנה אפשרות למטופלים להשפיע. לכן חשוב להקפיד על הנתונים שכן יש השפעה עליהם כמו הרגלי צריכה, אכילה ושתייה שיכולים להשפיע באופן משמעותי על הסיכוי להרות ולתרום באופן משמעותי להצלחת הטיפול.