בדיקת היריון לפי שבועות

בדיקת היריון עוזרת לאישה לדעת אם היא בהיריון או לא. בדיקה זאת מזהה נוכחות של הורמון גונדוטרופין כוריוני אנושי (hCG) בשתן או בדמה של האישה. הורמון ה־hCG מיוצר בשליה לאחר השתרשות הביצית המופרית ברחם, והרמות שלו בדם האישה או בשתן שלה עולות ככל שההיריון מתקדם.

בדיקת היריון הבודקת את גיל ההיריון לפי שבועות, היא לרוב גרסה מתקדמת יותר של בדיקת היריון רגילה שמזהה רק נוכחות של הורמון hCG בגוף. בדיקת היריון לפי שבועות יכולה לאמוד את גיל ההיריון באמצעות מדידת רמות הורמון ה-hCG בגוף ובדיקת נוכחות של הורמונים אחרים המשתנים ככל שההיריון מתקדם.

מומלץ להשתמש בבדיקת היריון שאומדת את גיל ההיריון כדי להבין כמה ההיריון מתקדם ואילו בדיקות נדרשות בכל שלב. חשוב מאוד לקבוע תור לרופא הנשים מייד לאחר קבלת תוצאה חיובית המעידה על היריון כדי להתחיל את המעקב אחר ההיריון וכדי לתכנן את לוח הזמנים לבדיקות הנדרשות.

מרגישה שאת בהיריון? בשעה טובה! בדיקת היריון לפי שבועות תעזור לך לעשות סדר בדברים ולתכנן את תקופת ההיריון הנפלאה. הינה כל מה שאת צריכה לדעת עליה.

מתי כדאי להשתמש בבדיקת היריון?

כמו בכל מכשור רפואי נייד גם בבדיקת היריון אפשר להשתמש בבית בפרטיות ונוחות. כל אישה יכולה להשתמש בבדיקת היריון ביתית אם הווסת שלה מאחרת, אם היא חושדת שהיא בהיריון או אם הרופא שלה מורה על כך.

חשוב להשתמש בבדיקת היריון הבודקת את גיל העובר בשבועות כיוון שבדיקה זאת מספקת מידע על שלב ההיריון. מידע זה יכול להועיל למעקב אחר התפתחות התינוק ולעזור בתכנון הטיפול הטרום לידתי.

האם בדיקות היריון אמינות?

בדיקות היריון הן בדרך כלל אמינות, אך תמיד יש סיכוי לתוצאות חיוביות שגויות או לתוצאות שליליות שגויות. תוצאה חיובית שגויה יכולה להתקבל אם האישה רק עברה הפלה או אם היא נוטלת תרופות מסוימות, ואילו תוצאה שלילית שגויה יכולה להתקבל אם הבדיקה נלקחת מוקדם מדי בהיריון או אם לאישה יש רמה נמוכה של הורמון hCG בגוף. 

אין תחליף לבדיקת רופא

אומנם בדיקת היריון יכולה לתת מידע שימושי ראשוני לאישה שחושדת שהיא בהיריון, אך היא אינה יכולה להחליף את בדיקת הרופא. רופא נשים יכול לאשר היריון בעזרת בדיקה גופנית מקיפה ובדיקת אולטרסאונד ולעקוב אחר בריאות האם והעובר לאורך כל ההיריון.

בדיקות היריון אינן יכולות לזהות בעיות בהיריון או פגמים בעובר. כדי לעמוד על טיב ההיריון ועל בריאותו של העובר יש צורך בבדיקות נוספות כמו בדיקת אולטרסאונד או בדיקת מי שפיר.

איפה אפשר למצוא בדיקות היריון?

בדיקות היריון זמינות בבתי המרקחת ואפשר לקנותן ללא מרשם. אפשר גם לרכוש בדיקות היריון באינטרנט. בדרך כלל מומלץ להתייעץ עם רופא לפני השימוש בבדיקת היריון, במיוחד אם האישה סובלת ממצב רפואי מסוים או נוטלת תרופות כלשהן. קל מאוד להשתמש בבדיקת היריון.

מרבית הבדיקות מצריכות הטלת שתן על מקל או טבילה של רצועת בדיקה בכוס שתן. התוצאות מתקבלות בדרך כלל בתוך מספר דקות. יש שני סוגים עיקריים של בדיקות היריון ביתיות – בדיקות המבוססות על ניתוח שתן ובדיקות המבוססות על ניתוח דם. בדיקות שתן הן הנפוצות ביותר, ואפשר לעשות אותן בבית.

בדיקות הדם רגישות יותר ויכולות לזהות היריון מהר יותר מבדיקות שתן, אך הן מצריכות ביקור במרפאה או במעבדה.